Werther Banfi was born in Milan in 1979, son of an artist.

In the early 2000 he attends the Course of Industrial Design at Politecnico di Milano. From 2008 to 2012 he cooperates with Gionata Gesi (Ozmo) becoming his main assistant. In 2012 he moves to Turin and begins his solo production.

In Turin, Werther moves forward into his dedicated and personal research of the strong liaison between graphic and realistic line. His idea is to transpose and combine symbolic elements with the balance of the form (che cosa intendi per forma? In inglese ci sono piu’ significati: outline, figure, configuration. Io userei o figure o subject, pero’ perche’ non ho ben capito cosa intendi…) and the power of the icons, in order to originate a dialogue between two theme-based routes. In fact, on one side the artist is intrigued by History, both Ancient and Contemporary, where myths and public figures wave together and intertwine. On the other, the natural element, with its harmonious shapes and the perfection of geometries, closes the circle of an approcach suspended in a mystical and onirical limbo.

Severely greyscale, the technique of pointillism allows Werther to play with the light and with the shades of grey, creating different levels of vision (piani di visione: in che senso?). The point and the stain are the only visual constraint…..

Werther’s entire artistic investigation lives on the continuous alternation between the hazardousness and the rigour of the reproduction, the image. It is the passage from the fortuity of the impetuous mark to another one more empirical and precise. More, the strict study of the form, meaning the ratio of random unpredictability and mathematics, its geometries and the specific suggestion each individual receives become a manifestation of the popular Gestalt psychology maxim “The whole is other than the sum of the parts”.

Werther Banfi, nato a milano nel 1979, anni fa figlio d’arte.

Frequenta il corso di “disegno industriale” al Politecnico di Milano e dal 2008 al 2012 è assistente collaboratore dell’artista Gionata Gesi “Ozmo”

Nel 2012 si trasferisce a Torino dove inizia a lavorare individualmente

L’artista procede verso la sua costante  e personale ricerca che vede un forte connubio tra segno grafico e realistico. L’idea dell’artista è quella di commutare all’interno delle proprie produzioni elementi simbolici, l’equilibrio delle forma e la potenza delle icone creando un dialogo capace di abbracciare due distinti percorsi tematici. Da una parte la fascinazione per la storia antica ed attuale, con miti e personaggi pubblichi intrecciati tra loro, dall’altra l’elemento naturale, con forme e figure organiche, la perfezione delle geometriche che chiudono il cerchio di un approccio sospeso in un limbo tra mistico ed onirico.

Rigorosamente gray scale la tecnica del puntinismo permette di giocare con la luce e coi toni di grigio e permette di creare diversi piani di visione

la forza del segno proposto, incentrato sul punto ,sulla macchia,come unico vincolo visivo

L’intera ricerca artistica di Werther vive di una costante alternanza di casualità e rigore della riproduzione; un passaggio dalla accidentalità di un segno impulsivo, a un altro empirico e preciso, trovando il fondamento teorico in rigoroso studio sulla forma – intesa come rapporto tra imprevedibilità casuale e matematica – sulle geometrie che la compongono, e sulla suggestione individuale che ne deriva, mettendo in atto il famoso motto della psicologia della Gestalt, per cui “l’insieme è sempre più della somma delle sue parti”.